Innovaties in IT en technologie leiden tot nieuwe wijzigingen binnen de organisatie. Om te blijven concurreren is het voor bedrijven cruciaal dat ze zich sneller aanpassen aan de veranderende trends. Het is echter belangrijk om de huidige werkstaat niet te onderbreken terwijl deze wijzigingen geïmplementeerd worden. Change management (of wijzigingsbeheer) helpt bedrijven bij het implementeren van nieuwe changes (wijzigingen) zonder onderbreking of downtime. Change management volgt een standaard werkprocedure om alle onbedoelde onderbrekingen te voorkomen en omvat onder meer wijzigingsbeoordeling, planning en goedkeuring.
Het change management proces is de poortwachter die zorgt voor minimale risico’s en impact op de bestaande infrastructuur en werkzaamheden. Change management omvat pre-release activiteiten zoals uitrol, backout-planning en het inplannen van wijzigingen. Het voert kwaliteitscontrole uit om te waarborgen dat de wijzigings- en release-activiteiten zoals gepland zijn.
Doelen
Het primaire doel van ITIL Change management is het verminderen van risico en impact. Change management draagt zorg voor de autorisatie om elke wijziging goed te keuren voor de implementatie. Het beschermt de productieomgeving tijdens het uitvoeren van een nieuwe wijziging. Het ITIL Change management proces heeft de volgende doelen.
- Vermindering van risico en impact
- Behoud van de huidige werkstaat
- Communicatie- en goedkeuringsbeheer
- Effectieve wijzigingsplanning met geoptimaliseerde middelen
- Vermindering van het aantal incidenten vanwege de uitvoer van de wijziging
Hieronder een aantal belangrijke KPI’s (Key Performance Indicators) betreft het Change proces.
- Vermindering van het aantal ongeautoriseerde wijzigingen
- Aantal wijzigingen afgewezen om welke reden dan ook
- Het meten van het totale aantal succesvolle wijzigingen vanuit het oogpunt van klantenservice in relatie tot het totale aantal wijzigingen
- Vermindering van de achterstand in wijzigingsverzoeken
- Een algemene vermindering van het aantal mislukte wijzigingen
- Toename van het algehele succespercentage voor wijzigingen
- Aantal wijzigingen na het doorlooptijdproces gemeten over het doorlooptijdproces conform de SLA