Service management, service level management en service delivery management

Wat is een IT Service Manager?

Een IT Service Manager zorgt ervoor dat de IT diensten die worden geleverd of worden afgenomen conform de gemaakte afspraken zijn en continue worden verbeterd.
De IT Service manager wordt ook wel IT Service Delivery Manager of IT Service Level Manager genoemd.

blog_image:article_ictcar_15736371025dcbcbee232ac.jpg:end_blog_image

Wat doet een IT Service Manager?
De IT Service Manager is het aanspreekpunt voor zowel de interne organisatie als ook voor de partij die de IT verzorgt of afneemt. De voornaamste opdracht voor de IT Service Manager is ervoor zorg te dragen dat de geleverde IT diensten in lijn zijn met de gemaakte afspraken. Naast deze zorg voor het waarborgen van de gemaakte afspraken, is de IT Service Manager verantwoordelijk voor het in kaart brengen van veranderende behoeftes, deze te bespreken met de leverancier en deze vast te leggen binnen de service overeenkomst middels een SLA, service level agreement.

Wat zijn de taken van een IT Service manager, een samenvatting

  • De relatie onderhouden tussen de interne organisatie en de leverancier / klant 
  • Zorgdragen dat het overeengekomen IT service niveau wordt nagekomen of verbeterd 
  • Het beheren van de verschillende SLA’s 
  • Coördineren bij de oplossen van (grote) problemen (escalatie punt) 
  • In gesprek gaan met de business, het inventariseren van behoeftes t.a.v. de dienstverlening, het bespreken van verbeterpunten, en het vastleggen van deze dienstverlening binnen een SLA.